Contractul de donație
Donația unui bun este un act irevocabil, asupra căruia nu se poate reveni (spre deosebire de testament). Din acest motiv este bine să vă informați și să reflectați profund înainte de a face o donație.
Actele necesare pentru încheierea unui astfel de contract
- Actele de identitate ale părților / mandatarilor acestora
- Certificat de căsătorie (dacă e cazul)
- Acte de stare civilă ale părților, prin care să se dovedească gradul de rudenie dintre donator și donatar, dacă este cazul
- Convenție matrimonială (dacă există)
- Procură autentică, în original sau în copie legalizată, în situația în care proprietarul imobilului/donatarul nu poate fi prezent la semnarea actului,
- Acte de dobândire a proprietății (cum ar fi: Contract de vânzare-cumpărare; Certificat de moștenitor; Contract de schimb; Sentință judecătorească; etc.)
- Extras de carte funciară, chiar dacă este mai vechi (dar cu actualii proprietari, pentru a putea fi solicitat extrasul de carte funciară pentru autentificare necesar pentru semnarea Contractului de donație)
- Certificat de atestare fiscală de la Primăria locului situării imobilului privind plata la zi a taxelor și a impozitelor eliberat în vederea înstrăinării (pentru notar)
- În cazul în care se donează un apartament: Adeverinţă de la asociaţia de proprietari sau de locatari din care să rezulte că proprietarul a achitat la zi toate sumele datorate cu titlu de întreținere (cheltuieli, reparaţii, cheltuieli comune etc.); adeverința trebuie semnată olograf atât de către președinte, cât și de către administrator, și să aibă aplicată ștampila asociației
- Ultimele facturi și chitanțe sau adeverințe eliberate de furnizorii de utilități (energie electrică, gaz, apă-canalizare) din care să rezulte că nu există datorii pentru utilitățile ce deservesc imobilul care se înstrăinează
- Certificat de performanță energetică